Metode
Formål
Formålet med det pædagogiske værktøj er, at understøtte en mistanke om autisme hos piger i alderen 4-6 år, og der i gennem opnå en tidligere udredning. Ved en tidligere udredning af pigerne, kan chancen for følge-diagnoser minimeres eller helt undgås.
Udførelse
Det pædagogiske værktøj er inddelt i fem scenarier, hvor der hver dag i en uge bruges et scenarie. Værktøjet bruges hver anden uge i fem uger, altså skal det bruges i uge et, tre og fem
- Dag 1: Sjippe-scenarie
- Dag 2: Sanse-scenarie
- Dag 3: Brætspil-scenarie
- Dag 4: Balance og finmotorik-scenarie
- Dag 5: Det store fællesskab-scenarie
Efter hvert scenarie udfyldes et scorekort med et tal fra 1 - 5, hvor 1 indikerer scenariet var meget let for barnet og 5 meget svær for barnet. Alle scorekort gemmen i alle fem uger.
Evaluering
Efter de fem uger lægges alle score sammen for de respektive scenarier. Herefter kan den samlede score indikere i hvor høj grad en eventuel udredning af barnet vil være relevant.